سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گل گفته ها

امام صادق(ع) فرمود: «هرکس به منظور عیب جویی و ریختن آبروی مؤمنی سخن بگوید تا او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خویش بیرون کرده و شیطان ولایتش را بر عهده می‌گیرد.»

 

 

+ طلب از خدا رحمت است. اگر برآورده شود نعمت است. اگر بر آورده نشود حکمت است. طلب از بنده خدا خفت است. اگر برآورده شود منت است. اگر برآورده نشود ذلت است .

                                            مدیریت وبلاگ : امیر مقربی

                     


علوم ورزشی و کاربردی - امیر مقربی

فواید سونا

 آیا می دانید که خاستگاه و زادگاه سونا کشور فنلاند است؟ قدمت سونا در این کشور به 1000 سال پیش باز می گردد. سونا در کشور فنلاند یک آیین کهن و مقدس محسوب می شود که در این خصوص به چند مورد از ویژگیهای این آیین در نزد مردم فنلاند توجه کنید:

چگونه از سونا استفاده کنیم:

1.        پیش از ورود به اتاق سونا جواهر آلات، ساعت، عینک و لنزهای طبی خود را از خود جدا کنید.

2.         قبل از آنکه وارد سونا شوید، دوش بگیرید و خود را با صابون بشویید.

3.        به محض ورود به سونا برای آنکه بدنتان به گرما عادت کند ابتدا روی زمین و یا نیمکت پایین بنشینید وسپس به نیمکت فوقانی سونا بروید، در این میان می توانید زیر خود یک حوله کوچک نیز بیندازید.

4.        چند دقیقه به همین صورت در سونا بنشینید  تا گرما به بدن شما نفوذ کرده و روزنه های پوست شما باز شود.

5.        از سونا خارج گشته و مجددا دوش بگیرید و خود را با صابون بشویید.

6.         اکنون به داخل حوضچه آب سرد بروید البته تمام بدن خود را همزمان داخل آن کنید تا  خون در سرتاسر بدنتان بطور یکنواخت تغییر دما دهد.

7.         سپس به مدت 10 دقیقه استراحت کنید.

8.        شما مجاز هستید این چرخه را (گرم شدن، سرد شدن و استراحت) را در هر جلسه 3 تا 4 بار تکرار کنید.

9.        درپایان نیز پیش از آنکه لباسهای خود را به تن کنید، صبر کنید تا حرارت بدن و ضربان قلبتان کاملا به حالت طبیعی خود باز گردد و آنگاه اقدام به پوشیدن لباسهای خود کنید.

10.     درون سونا می توانید حرکات کششی ملایم و کوتاهی نیز انجام دهید.

نکته:

  • حتی در سونای خشک نیز باید رطوبت در فضای سونا وجود داشته باشد، در غیر این صورت به ریه ها، پوست و چشمهای شما آسیب وارد می شود.
  •  در سونا با ریختن آب بروی سنگهای هیتر می تواند میزان رطوبت اتاقک سونا را تنظیم کنید،همچنین با این کار یک افزایش حرارت موقتی را ایجاد خواهید کرد.
  • در سونا نیمکتهای ردیف اول گرمای کمتری نسبت به نیمکتهای فوقانی دارند چراکه گرما به سمت بالا حرکت می کند.
  • در هر بار بیش از 15 لغایت 20 دقیقه در سونا باقی نمانید.
  •  2 ساعت فاصله زمانی بین غذا خوردن و سونا رفتن ضروری می باشد، فراموش نکنید که هیچگاه با شکم خیلی پر و یا خالی به سونا نروید.
  • در هفته بیش از 2 بار به سونا نروید.
  • سونا سبب کاهش آب و الکترولیتهای بدن می شود. فراموش نکنید که در هر جلسه سونای 20 دقیقه ای بدن یک لیتر آب از دست می دهد، بنابراین پس از سونا آب و یا یک آبمیوه خنک بنوشید تا آب از دست رفته بدنتان جبران شود.
  • افرادی که سابقه فشار خون بالا و یا دچار هرگونه بیماری قلبی عروقی می باشند نباید بلافاصله پس از سونا دوش آب سرد بگیرند و یا داخل حوضچه آب سرد بروند.
  • سونا بطور موقت با دفع مایعات وزن بدن را کاهش می دهد اما وزن بدن پس از مصرف آب و نوشیدنیهای دیگر به سرعت به حالت اولیه خود باز می گردد.

 

                                                                         امیر مقربی

                                                استاد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه پیام نور استان تهران

 


نمی دانم.....

+ نمی دانم می توانم با دستهای تو لابه لای فردا قدم بزنم و جریان زندگی را زیر پوستم احساس کنم ؟؟ اصلا ً می توانم بعدها با آرامش دستانم را در دستانت بگذارم ...؟؟؟ چقدر زود شکست برایم ، بلور این عاطفه . چقدر زود پژمرد برگ برگ این رؤیا و تنها این بغض های دلگیر ماند و خاطره ای که هنوز نفس می کشد و صدایم می زند .