سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع تمرینات ورزشی

تعریف انواع تمرینات ورزشی 

نرمشی: تمرین نرمشی یا نرمش­های سوئدی (Callisthenics) حرکات و تمریناتی هستند که بدون وسایل و ابزار، انجام می شوند و در آن وزن بدن به عنوان نیروی مقاوم و مقاومت به کار می رود. اهدافی چون کاهش وزن، تقویت عضلات شکم و کمر و جلوگیری یا تسکین کمردرد در این نوع تمرین مدّ نظر هستند.

تناوبی: تمرین تناوبی یا اینتروال (interval) شامل دوره­های متناوب فعالیت و استراحت است. مثل دونده­ای که 100 متر راه می­رود و بعد 100 متر می­دود. نسبت فعالیت به استراحت در تمرین تناوبی با توجه به زمان فعالیت و کوتاه یا طولانی بودن آن متغیر است. این شیوه بهترین روش تقویت توانایی قلب است.

ایستگاهی: تمرین ایستگاهی، شبکه ­ای یا دایره ­ای (Circuit train) تمرینی است که در آن تعدادی حرکت در چند مرحله­ ی پی در پی انجام می­ شود. هر مرحله یک ایستگاه نام دارد که در ان حرکات ویژه ­ای انجام می­ گیرد.

جانبی: به هر گونه ورزش، فعالیت یا تمرینی، غیر از ورزش اصلی گفته می­ شود که هدف آن بهبود آمادگی و یا افزایش عملکرد در ورزش اصلی است. به عبارت دیگر این نوع تمرین به انتقال آثار تمرین از یک فعالیت به فعالیت دیگر و تنوع در تمرینات اشاره دارد.

تمرین مقاومتی فزاینده (Prosressive resistance exercise): تمرینی است که در آن از نیروی مقاوم خارجی به عنوان بار تمرین استفاده می­ شود. فزاینده بودن این نوع تمرین به اصل اضافه­ بار اشاره دارد، به­ طوری که نیروی مقاوم (مقدار وزنه) با بهبود توانایی ورزشکار افزایش می­ یابد.

تمرین هوازی (Aerobic) : تمرینی است که در آن عضلات بزرگ بدن از قبیل دست و پا در فعالیت مورد نظر مثل دویدن یا شنا درگیر است. و فشار تمرین بر کل بدن و نه بر عضله ­ای خاص وارد می­ شود. انرژی عضلات در این تمرین از طریق گلیکولیز هوازی تامین می­ گردد. دستگاه گردش خون و تنفس و عضلات فعال مهم­ترین قسمت ­های درگیر در فعالیت به شمار می روند.

پلیومتریک (cPlymetri): نوعی تمرین جسمانی است که با هدف ویژه­ ی ورزشی برای افزایش توان یا قدرت انفجاری انجام می­ شود و ورزشکار را قادر می­ کند حداکثر قدرت را در حداقل زمان به کار گیرد.

کششی (Stretching exercise ): تمرینی است که هدف آن بهبود انعطاف پذیری عضلانی است. و در آن قابلیت کشسانی و کشیده شدن عضلات تمرین می­ شود. دامنه ­ی حرکت مفصل عامل مؤثری در این نوع تمرین است.